Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2011

Τα Logistics και η κερδοφορία μιας επιχείρησης


Δημήτρης Β. Χαραλαμπόπουλος , ΙΟΥΛΙΟΣ 2004
 
Τι σχέση μπορεί να έχουν τα logistics με την κερδοφορία της επιχείρησης , αφού μόνο κοστίζουν σε μια επιχείρηση ; 
Ενα απο τα κύρια σημεία ανταγωνιστικότητας μιας επιχείρησης είναι η αποτελεσματικότητα της αναφορικά με τη διάθεση του τελικού προιόντος της.
Πολλές  εξαγορές εταιρειών στη χώρα μας  έγιναν σε επιχειρήσεις οι οποίες ήταν ηδη αποτελεσματικές στο θέμα αυτό
Γιατί όμως σας ταλαιπωρώ καλοκαιριάτικα , με  ενα πανευρωπαικό κύπελλο στα χέρια  και  εν αναμονή τέλεσης  της Ολυμπιάδας μας ;
Ο λόγος είναι οτι  οι logisticians εξακολουθούν να  είναι  operations oriented   εμμένοντας  σε θέματα βελτίωσης της απόδοσης του μικροσυστήματος που ελέγχουν εντός μιας εταιρείας   αγνοώντας  οτι άμεσα ή έμμεσα επηρεάζουν  γραμμές οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας όπου εργάζονται.
Ενας  άλλος επίκαιρός λόγος είναι αυτά που   διάβασα  περί μείωσης υπερωριών στον ΟΛΠ , το μηνα Ιούλιο παραμονή της Ολυμπιάδας , που έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνεται η ικανότητα του στη διαχείριση container και να αυξάνεται το κόστος  μεταφοράς τους απο και προς το λιμάνι. Είναι δυνατόν απο ένα λιμάνι που θέλει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στα logistics της Να Ευρώπης να γίνονται  ενέργειες που να αυξάνουν το κόστος στους πελάτες του και να μειώνουν ταυτόχρονα την ποσότητα υπηρεσίας που μπορεί να προσφέρει ;
Σήμερα στη χώρα μας η  οργάνωση των τμημάτων logistics είναι πολύ καλύτερη απο οτι 10 χρόνια πρίν . Με πιο απλά λόγια σήμερα υπάρχουν υποδομές σε ανθρώπους , μηχανήματα , κτίρια  και πληροφορική.

Aυτό που κατά τη γνώμη μας λείπει είναι η κατάδειξη απο τους logisticians σε εταιρικό επίπεδο της συμμετοχής τους στην αποτελεσματικότητας της επιχείρησης και στην κερδοφορία της .Πρέπει με πιο απλά λόγια να γίνουμε όλοι οι logisticians  πιο εξωστρεφείς  , να συνεργαστούμε με άλλα τμήματα της επιχείρησης , να δείξουμε πως οι ενεργειές μας μπορούν να επηρεάσουν την αποτελεσματικότητας  της επιχείρησής μας.
Πιο  συγκεκριμένα και χειροπιαστά  εχουμε και λέμε  :
-1- Απο  επιχείρηση πελάτη  ζητήθηκε να  διερευνήσουμε πόσο μπορεί να μειωθεί το κόστος διάθεσης των προιόντων της. Η μελέτη μας  κατέδειξε οτι ηταν δυνατόν να γίνουν μεγάλες εξοικονομήσεις  χρημάτων (1 εκατ Euro  κατά ετος) οχι απο τα ενδοτμηματικά κόστη λειτουργίας  του τμήματος logistics της εταιρείας αλλά   απο :
    1. Τη μείωση των αποθεμάτων  εμπορευμάτων παλαιοτέρων σεζόν τη διαχείριση των οποίων είχαν τα εμπορικά τμήματα και οχι τα logistics
    2. Τη συνεργασία των τεσσάρων εμπορικών divisions της εταιρείας με το τμήμα  logistics που είχε ως κύριο concept να  συντονίσει τις επισκέψεις των πωλητών της εταιρείας  στους  πελάτες ώστε  το Κέντρο διανομής να  αυξήσει το drop size  ανα σημείο παράδοσης  χώρίς να μειωθεί το service προς τους πελάτες  και χώρίς να μειωθούν οι επισκέψεις στους πελάτες
-2- Σε μια   άλλη εταιρεία πελάτη  κατέστη σαφές μέσω της μελέτης  οτι  η τυποποίηση της επισκεψιμότητας του σημείου πώλησης , η γνώση του συνολικού κόστους διάθεσης του είδους (κόστος τμήματος πωλήσεων + τροφοδοσία επιχείρησης + αποθήκευση + διάθεση),  η έρευνα του  τζίρου της εταιρείας ανα σημείο  της  επέβαλλαν μεγάλες αλλαγές  αναφορικά με το θέμα  ποιοί πελάτες μου είναι κερδοφόροι  , ποιός ο ελάχιστος τζίρος ανα πελάτη για να μην μπαίνω μέσα , ποιό είναι το ελάχιστο οριο μιας παραγγελίας .
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να επαναλάβουμε  την προτροπή μας προς τους logisticians  να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να αρχίσουν να μιλούν τη γλώσσα του ανώτατου mgt  κάτι  στο οποίο  πρέπει να χτίσουν .
Για να είναι σε θέση ενα logisticians να  επιχειρηματολογήσει υπερ της υλοποίησης της πρόταση του οφείλει να είναι σαφής σε συγκεκριμένα θέματα όπως για παραδειγμα είναι :
α/ τι επιτυγχάνεται με την υλοποίηση της πρότασης του οσον αφορά το operations που διοικεί 
β/ κατα πόσο  θα βελτιωθεί  το service που η εταιρεία παρέχει στον πελάτη 
γ/ποιο το υψος της απαιτούμενης  επένδυσης εκ μέρους της εταιρείας
δ/ ποιό το εκτιμούμενο οφελός για την εταιρεία
ε/ τι  απαιτούνται απο τα άλλα τμήματα της εταιρείας 

Τα περισσότερα προβλήματα  ξεκινούν απο το σημείο -α- , που μόλις αναφέρθηκε ,με την εννοια οτι λίγοι logistιcians παρακολουθούν , μετρούν , ελεγχουν το operations τους με βασει συγκεκριμένους  δείκτες . Ετσι όμως δεν μπορούν να καταδείξουν πολλές φορές το «αυτονόητο» αφού δεν μπορούν π.χ. να πούν οτι ζηταω 300.000 ευρώ  για να αυξήσω την παραγωγικότητα μου κατα 20% που σημαινει οφελός ισο με 80.000.  ευρω ετήσια .

Για να γίνουμε σαφείς θα αναφερθούμε σε συγκεκριμένα παραδείγματα .
Παράδειγμα 1ον : Θέλουμε να επενδύσουμε στην αγορά  10 περονοφόρων order pickers γιατί είμαστε πεπεισμένοι οτι θα κάνουμε πιο παραγωγικά τη δουλειά  μας .

Συνηθισμένη  κίνηση απο μεριάς logisticians:
  • Κε Γενικέ ,  χρειαζόμαστε 80.000 ευρω  για να κάνουμε πιο σύγχρονη την αποθήκη μας ........κ.λ.π.
  • Αμεση απάντηση : οχι ηδη στοιχίζεται αρκετα.

Αλλος τρόπος προσεγγισης του ιδίου θέματος .
  • Logistician :  μπορούμε να αυξησουμε την παραγωγικότητα μας  στην εκτέλεση των παραγγελλιών κατα 20% , με αμεση συνέπεια να μειωθεί το κόστος μας ανα διακινούμενο κιβώτιο κατα  5% και να μείωσουμε το χρόνο ανταπόκρισης μας στις παραγγελίες κατα 2 ωρες , για αυτό θα ηθελα να σας προτείνω μια επενδυση 80.000 ευρω .
  • Απάντηση Γενικού : Ενδιαφέρον ακούγεται , εκτός απο ποσοστά ποια είναι τα απόλυτα νούμερα ? .
  • Logisticians : θα είμαστε σε θέση να δουλεύουμε με 6 εργάτες λιγότερους , ητοι ετήσια μείωση εξόδων ιση με 45.000  ευρω που  συνεπάγεται μείωση κόστους  ισο με Α Ευρώ/ κιβώτιο αποστολής που ειναι καθαρα λεφτα προ φόρων για την εταιρεία

Παράδειγμα 2ον :  η υποστήριξη που έχετε απο πλευράς πληροφορικής είναι αυτή ενός κλασσικού εμπορικολογιστικού προγράμματος. Μετά απο έρευνα αγοράς έχετε καταλήξει οτι με κόστος ισο με 200.000 ευρώ θα μπορείτε να έχετε πολύ καλύτερη πληροφόρηση οσον αφορά  στο απόθεμά σας , στην ανεπάρκεια αποθέματος, ,στη διαχείριση του  χώρου σας , στο διαχείριση χαρακτηριστικών των προιόντων σας π.χ. ημ/νία ληξης , στο status των παραγγελιών σας , στο απόθεμα ακαταλλήλων, στην παραγωγικότητα των εργαζομένων σας  κ.λ.π

Αρα ζητάτε  200.000 ευρώ ετσι ωστε να  επιδιώξετε να πετύχετε  τα ακόλουθα :
-α- Να   ελέγξετε και να μειώσετε τις καταστροφές σας κατα 50% , ητοι μειωση 30.000 ευρω ,
-β- να έχετε καλύτερη γνώση του τι δεν έχετε, αρα θα μειώστε  τα stockouts σας  κατα 20 % ητοι  προσδοκώμενη αυξηση τζίρου ιση με 1%  που σε μια επιχείρηση με τζιρο 100 εκατ ευρω σημαίνει 1 εκατ ευρω ετησίως .
Απο τα ανωτέρω νομίζω  οτι  είναι σαφές  ποιός μπορεί να είναι ο ρόλος που πρέπει να απαιτήσουμε στην επιχείρήση μας και τι μπορούμε να της προσφέρουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου